Moshi moshi. Chciałbym tutaj poruszyć temat atrybutów. A bardziej opisać próg 10-20 a także nieco zmienić opisy 10 w atrybutach.
Słowem wstępu. Siła każdego gracza jest określana różnorako. Mamy parę wytycznych wokół których można się podczas tego procesu opierać. Wszak mamy PD, atrybuty, dziedziny i wspomagania. Jednak czy tak naprawdę jest? Otóż nie. Gdyby zrobić hierarchie tego w jaki sposób ocenia się siłę postaci wyszłoby to tak:
1.Atrybuty i Wspomagania je podwyższające
2.Pakty i Wspomagania nie dające bonusowych atrybutów
3.Dziedziny
4.PD
Z obserwacji zdań graczy jak i moderacji/administracji, zauważyłem że PD nie jest wyznacznikiem praktycznie żadnym. Jest to spowodowane faktem że liczy się to jak wydasz PD a nie ile go uzbierasz. Następnie mamy dziedziny. Zauważyłem że jest to rzecz dosyć pomijana jednakże jest bardzo ważna. Wszak to one decydują o wachlarzu technik gracza. Na drugim miejscu dałem Pakty i inne wspomagania ze względu na to że można przyrównać je trochę do dziedzin. Ponieważ nie dają konkretnego boosta a kolejną kartę do naszej talii technik. W końcu mamy PD i wspomagania. Zestawiłem je razem ze względu na to że po przeanalizowaniu technik wspomagających graczy a także samych wspomagań, doszedłem do wniosku że z 18 postaci należących do graczy którzy posiadających wspomagania. Wyszło że jest 11 wspomagań wzmacniających atrybuty, 8 paktów i 11 wspomagań nie zaliczających się do tamtych dwóch kategorii. Z czego jeśli chcemy być dokładnymi to z tych 18 postaci jedynie 8 nie ma wspomagania które zwiększają atrybuty.
1.Atrybuty i Wspomagania je podwyższające
2.Pakty i Wspomagania nie dające bonusowych atrybutów
3.Dziedziny
4.PD
Z obserwacji zdań graczy jak i moderacji/administracji, zauważyłem że PD nie jest wyznacznikiem praktycznie żadnym. Jest to spowodowane faktem że liczy się to jak wydasz PD a nie ile go uzbierasz. Następnie mamy dziedziny. Zauważyłem że jest to rzecz dosyć pomijana jednakże jest bardzo ważna. Wszak to one decydują o wachlarzu technik gracza. Na drugim miejscu dałem Pakty i inne wspomagania ze względu na to że można przyrównać je trochę do dziedzin. Ponieważ nie dają konkretnego boosta a kolejną kartę do naszej talii technik. W końcu mamy PD i wspomagania. Zestawiłem je razem ze względu na to że po przeanalizowaniu technik wspomagających graczy a także samych wspomagań, doszedłem do wniosku że z 18 postaci należących do graczy którzy posiadających wspomagania. Wyszło że jest 11 wspomagań wzmacniających atrybuty, 8 paktów i 11 wspomagań nie zaliczających się do tamtych dwóch kategorii. Z czego jeśli chcemy być dokładnymi to z tych 18 postaci jedynie 8 nie ma wspomagania które zwiększają atrybuty.
Ten wywód miał nakreślić co ostatecznie jest najważniejsze w określeniu siły postaci. Czyli atrybuty. I teraz tak, poziom minimum dla shinobi jest próg 7 jednakże potem zaczynają się schody. Otóż żeby uniemożliwić graczom wbicie sześciu 10 to koszt w PD rośnie. I to jest okej ale do pewnego momentu. I tutaj chciałbym podjąć temat przeciwników którzy na misjach S zazwyczaj mają nie tylko wysokie atrybuty spokojnie oscylujących wokół paru 10 ale też posiadają wspomagania. Taki przeciwnik na spokojnie przebija barierę 10 punktów w atrybucie. Co za tym idzie, według samych opisów, wchodzi na poziom wręcz nad boski. Wiadomo że gdy najsilniejsi gracze idą w górę to poprzeczka bossów też musi iść w górę ale w tym momencie ta granica jest bardzo nie jasna. W temacie atrybutów mamy że 10 jest naturalną granicą ciała i w sumie tyle. Są co prawda uwagi co do atrybutów przekraczających tą granice. Ale jest to jedynie notka jak postać mająca przykładowo 8 refleksu reaguje na postać mającą 12 szybkości. I tutaj dochodzimy do głównego problemu. Jak wyglądają atrybuty powyżej 10? Nie jest to w ogóle opisane. W tym momencie to są puste zestawienia na zasadzie:
Postać A mająca 12 siły uderzając postać B mającą 13 wytrzymałości nic mu nie zrobi.
Brakuje tutaj tego co jest zamysłem mechaniki forum, czyli opisu. Próg 10-20 jest jedynie liczbami nieosiągalnymi dla zwykłych graczy. A jednak przeciwnicy na Misjach/Eventach S często oscylują właśnie w takiej skali. I nie mówię że to jest źle. Po prostu nie wiadomo praktycznie nic o tym progu. I nie chodzi mi o to by opisywać każde oczko powyżej 10, a określić jak to mniej więcej wygląda. Bo w sumie mamy takiego Seitaro który po włączeniu SM ma 16 refleksu. I co to oznacza? Opis 10 refleksu już sprawia że nie da się postaci zaskoczyć, zauważa każdy detal w otoczeniu, każda akrobacja czy unik wychodzi na 100%. To co potrafi w takim razie Seitaro na 16 refleksu?
Postać A mająca 12 siły uderzając postać B mającą 13 wytrzymałości nic mu nie zrobi.
Brakuje tutaj tego co jest zamysłem mechaniki forum, czyli opisu. Próg 10-20 jest jedynie liczbami nieosiągalnymi dla zwykłych graczy. A jednak przeciwnicy na Misjach/Eventach S często oscylują właśnie w takiej skali. I nie mówię że to jest źle. Po prostu nie wiadomo praktycznie nic o tym progu. I nie chodzi mi o to by opisywać każde oczko powyżej 10, a określić jak to mniej więcej wygląda. Bo w sumie mamy takiego Seitaro który po włączeniu SM ma 16 refleksu. I co to oznacza? Opis 10 refleksu już sprawia że nie da się postaci zaskoczyć, zauważa każdy detal w otoczeniu, każda akrobacja czy unik wychodzi na 100%. To co potrafi w takim razie Seitaro na 16 refleksu?
W tym momencie różnica trzech oczek pomiędzy 7 a 10 wydaje się wielka. To jak wyjaśnić różnice 6 oczek albo 9. Proponuje by pozmieniać nieco opisy 10 w atrybutach fizycznych i nakreślić jak to wygląda na poziomie 10-20. Można by zrobić dwa progi 10-15 i 15-20. Następnie w miarę ujednolicić opis. Bo umówmy się dla tych co mają 7 nie robi to wielkiej różnicy. Ale już z przykładowo szybkością i refleksem 10 to jest dosyć istotny fakt. Tak samo nie jasne są atrybuty wytrzymałości czy siły na progu 10-20. Bo opis 10 zwłaszcza w tym pierwszym sprawia że ogarnięcie co potrafi postać mająca 16 w tym atrybucie jest niemożliwa.
Żeby to jakoś łatwiej spiąć można by też założyć że progi powyżej 10 mają różnice tylko dla tych co osiągnęli naturalny limit. I w domyśle zakładam że tak jest ale nigdzie nie ma tego opisane. A dobrze by było gdyby gracze i MG prowadzący misje S wiedzieli jak ugryźć atrybuty przekraczające 10. Ponieważ bez opisu każdy będzie to inaczej interpretował przez co mogą wyjść nieporozumienia typu:
Gracz A z 12 siły u MG A rozbił obiekt X ale już u MG B mu się nie udało rozbić tego samego obiektu bo MG B inaczej interpretuje 12 siły.
Domyślam się że opis progów powyżej 10 jest trudny ale nawet nakreślenie jak to wygląda pomogłoby wszystkim. Tym bardziej że jak zauważyliście, w tym roku frekwencja na evencie S jest prawie trzykrotnie większa niż rok temu. Za rok może być jeszcze więcej graczy/postaci co sprawia że posiadanie opisu jak wygląda próg 10-20 w którym będą poruszać się przeciwnicy jest istotny. Dzięki temu też mniej graczy będzie odczuwać bezsilność czy frustracje. A będzie spowodowane to tym że będzie większa świadomość w czym się bierze udział.
Gracz A z 12 siły u MG A rozbił obiekt X ale już u MG B mu się nie udało rozbić tego samego obiektu bo MG B inaczej interpretuje 12 siły.
Domyślam się że opis progów powyżej 10 jest trudny ale nawet nakreślenie jak to wygląda pomogłoby wszystkim. Tym bardziej że jak zauważyliście, w tym roku frekwencja na evencie S jest prawie trzykrotnie większa niż rok temu. Za rok może być jeszcze więcej graczy/postaci co sprawia że posiadanie opisu jak wygląda próg 10-20 w którym będą poruszać się przeciwnicy jest istotny. Dzięki temu też mniej graczy będzie odczuwać bezsilność czy frustracje. A będzie spowodowane to tym że będzie większa świadomość w czym się bierze udział.
Zapraszam do dyskusji.