Żywioły要素
Chakra ma szeroką gamę możliwości. Jedną z bardziej istotnych, jest jej zdolność kontroli żywiołów - zarówno tych podstawowych, jak i tych bardziej skomplikowanych, wchodzących już w Kekkei Genkai czy Kekkei Tōta. Każdy żywioł ma swoje cechy charakterystyczne, a wiele z nich jest specyficznie wykorzystywanych do konkretnych celów, choć kreatywny shinobi znajdzie sposób, by wyrwać się z utartych schematów.
Opanowywanie żywiołów
Żywioły podstawowe opanowuje się wedle poniższych zasad:
- Jeśli klan nie ma narzuconego żywiołu startowego (jak np. Hōzuki), to gracz wybiera żywioły i w jakiej kolejności chce je rozwijać.
- Pierwszy żywioł jest możliwy do nauki od początku rozgrywki.
- By opanować drugi żywioł chakry konieczne jest rozwinięcie pierwszego minimum do poziomu B.
- By opanować trzeci żywioł konieczne jest posiadanie jednego żywiołu rozwiniętego do poziomu B i drugiego do poziomu S.
- Zaawansowane żywioły rozwija się niezależnie od żywiołów składowych.
- By móc go opanować, należy wpierw rozwinąć dziedziny żywiołów składowych minimum na poziom D.
- Osoby posiadające Kekkei Genkai bądź Kekkei Tōta mogą składowe żywioły opanować już na samym początku rozgrywki.
- W przypadku, gdy na starcie posiadamy dwa żywioły, trzeci opanujemy dopiero gdy oba żywioły składowe rozwiniemy do poziomu B.
- Jeżeli rozwiniemy inny żywioł niż składowy naszego Kekkei Genkai bądź Kekkei Tōta, wtedy rozwój dziedzin składowych następuje zgodnie normalnymi zasadami ich opanowania:
- Najpierw musimy rozwinąć pierwszy żywioł na poziom B
- Dopiero wówczas możemy otworzyć jeden żywioł składowy
- Po spełnieniu wymagań na otworzenie trzeciego żywiołu (jeden żywioł na B, drugi na S) możemy otworzyć drugi składowy
- Obowiązują nas te same limity (3 żywiołów) co innych graczy. Jeżeli rozwiniemy dwa żywioły nie będące składowymi naszego zaawansowanego żywiołu, to go też nie opanujemy.
Podstawowe Transformacje Natury
Istnieje pięć podstawowych żywiołów: Ogień, Wiatr, Błyskawica, Ziemia i Woda. Jest to też pięć podstawowych form transformacji natury:
- Uwolnienie Ognia (Katon) - Jedna z pięciu podstawowych transformacji natury. Zapewnia kontrolę nad ogniem i elementami pochodnymi, jak choćby łatwopalny dym. Z tego względu wiele technik skupia się na jego niszczycielskiej sile. Naturalnie jest słabszy w starciu z Suitonem, ale silniejszy w starciu z Fūtonem.
- Uwolnienie Wiatru (Fūton) - Jedna z pięciu podstawowych transformacji natury. Pozwala manipulować powietrzem oraz wiatrem, zapewnia dużą różnorodność możliwości, acz jednocześnie wiele technik tego żywiołu wymaga wachlarza bądź innej broni, która wzbije wiatr. Charakteryzuje się w wielu przypadkach technikami tnącymi. W starciu z Katonem jest słabszy, jednakże wygrywa z Raitonem.
- Uwolnienie Błyskawicy (Raiton) - Jedna z pięciu podstawowych transformacji natury. Daje kontrolę nad żywiołem elektryczności, przez co można go wykorzystać do wzmocnienia samego siebie, swoich uderzeń czy broni, a także pozwala na wykonanie potężnych technik ofensywnych. Ze względu na specyfikę tego żywiołu niewiele jego technik potrafi wytworzyć jakiś konkretny kształt. Ma przewagę w starciu z Dotonem, jednak przegrywa z Fūtonem.
- Uwolnienie Ziemi (Doton) - Jedna z pięciu podstawowych transformacji natury. Umożliwia kontrolę ziemi i elementów z tym związanych. Ze względu na swoją naturę jest bardzo dobry do zastosowania w technikach defensywnych oraz wspierających, choć nie znaczy to, że nie posiada technik ofensywnych. Posiada przewagę nad Suitonem, jednak w starciach przegrywa z Raitonem.
- Uwolnienie Wody (Suiton) - Jedna z pięciu podstawowych transformacji natury. Zapewnia władzę nad żywiołem wody, co umożliwia sporą różnorodność, jeśli chodzi o ofensywę, defensywę oraz wsparcie. Często wymaga posiadania w pobliżu zbiornika wodnego, choć doświadczeni shinobi są w stanie ominąć także i to wymaganie. Żywioł ten poza samą wodą posiada też możliwość manipulacji innymi cieczami, jednak nie jest to popularna umiejętność. Posiada naturalną przewagę nad Katonem, jednak jest słaby w starciu z Dotonem.
Zaawansowane Transformacje Natury
Na przestrzeni wieków pewne rodziny wykształciły w sobie zdolność łączenia dwóch bądź trzech żywiołów w jeden, o znacznie większych możliwościach. Takie zdolności nazwano Kekkei Genkai oraz Kekkei Tōta i można byłe je opanować tylko wtedy, gdy urodziło się w odpowiednim klanie. By jednak zapanować nad tymi bardziej skomplikowanymi żywiołami, trzeba w pierwszej kolejności opanować żywioły składowe. Jest ich wiele, a poniżej znajduje się ich krótka charakterystyka:
- Uwolnienie Wybuchu (Bakuton) - Połączenie Ognia i Błyskawicy. Techniki polegają na wytwarzaniu... eksplozji. Oczywiście kontrolowanych. Niektórzy opanowali te techniki na takim poziomie, że wykorzystują w tym celu różne medium, jak chociażby glinę.
- Uwolnienie Pary (Futton) - Połączenie Ognia i Wody. Bardzo niebezpieczny żywioł umożliwiający tworzenie żrącego gazu zagrażającego każdemu, poza użytkownikowi tego elementu, a także tworzenie kwasu, na który także są uodpornieni.
- Uwolnienie Lodu (Hyōton) - Połączenie Wody i Wiatru. Techniki opierają się na tworzeniu lodu. Użytkownicy mogą wykorzystywać również do walki śnieg, tworząc z niego różnorakie twory.
- Uwolnienie Pyłu (Jinton) - Połączenie Ognia, Wiatru i Ziemi. Bardzo zaawansowane Kekkei Tōta, które umożliwia dematerializację obiektów do poziomu atomów. Umożliwia również na tymczasową zmianę ciała posiadacza w pył, umożliwiając mu szybkie poruszanie się.
- Uwolnienie Magnetyzmu (Jiton) - Połączenie Wiatru i Błyskawicy. Techniki polegają na magnetyzacji obiektów. Wielu wykorzystuje do tego celu żelazny piasek, ale ci bardziej zaawansowani są w stanie używać do tego celu złota. Element ten pozwala także na magnetyzację istot żywych.
- Uwolnienie Stali (Kōton) - Rozwinięcie Uwolnienia Ziemi i Błyskawicy. Pozwala on na tworzenie bardzo wytrzymałej stali, którą można wykorzystać chociażby do pokrycia ciała użytkownika.
- Uwolnienie Drewna (Mokuton) - Połączenie Wody i Ziemi. Jedno z najsłynniejszych Kekkei Genkai, pozwalające na tworzenie żywych roślin, na ogół drzew, acz nie jest to reguła.
- Uwolnienie Burzy (Ranton) - Połączenie Wody i Błyskawicy. Techniki umożliwiają na wytwarzanie wiązek energii, które charakteryzują się o wiele większą stabilnością i precyzją niż chociażby Raiton.
- Uwolnienie Skwaru (Shakuton) - Połączenie Wiatru i Ognia. Techniki pozwalają na używaniu tworów, które w kontakcie z istotami żywymi wyparowują z nich wodę.
- Uwolnienie Kryształu (Shōton) - Połączenie Wiatru i Ziemi. Umożliwia on tworzenie wytrzymałych, kryształowych tworów, a bardziej zaawansowane techniki pozwalają nawet na krystalizację żywych stworzeń.
- Uwolnienie Lawy (Yōton) - Połączenie Ognia i Ziemi. W szerokim asortymencie tego żywiołu jest tworzenie nie tylko płynnej lawy albo magmy, ale również rozciągliwej i wytrzymałej gumy bardzo odpornej na Raiton oraz cementu, który po zastygnięciu staje się bardzo twardy.