Nazwa dziedzinySpecjalizacjaNinja przejawia naturalny talent w jednej konkretnej dziedzinie ninpō czy stylu walki. Objawia się to różnego rodzaju "drygiem" do technik tej konkretnej dziedziny bądź stylu walki. W konkretnych stylach i technikach znajduje się opis, w jaki sposób specjalizacja na nie wpływa. Jest to atut obrazujący predyspozycję naszej postaci w konkretnym kierunku.
Uwaga! Nie ma czegoś takiego jak specjalizacja w konkretnych stylach walki. Zamiast tego istnieje specjalizacja dla Taijutsu, Bukijutsu, Taijutsu Wspieranego Chakrą oraz Bukijutsu Wspieranego Chakrą. Postaci ze specjalizacją w jednej z tych "dziedzin" są traktowane tak, jakby posiadały specjalizację do każdego stylu walki, który się w nim zawiera. Oznacza to, że posiadając np. Specjalizację w Taijutsu, postać zyskuje bonusy ze Specjalizacji do każdego stylu Taijutsu nie wspieranego chakrą, jak np. Itamiken, Karate Shōtōkan czy Migatte no Gokui. Analogicznie w innych "dziedzinach" stylów walki. Wyjątkiem są specjalne Style Walki, które posiadają techniki, jak np. Hachimon czy Kujaku Myōhō.
Wiadomo, wszystko ładnie, ale podczas zmiany opisu Naturalnego Ograniczenia, wkradły się pewne babole.
Naturalne ograniczenieAtut wrodzonyPostać nie urodziła się geniuszem. Nie ma co tu kryć. Poza podstawowymi technikami rangi E jest w stanie opanować poza swoją specjalizacją jeszcze tylko trzy inne dziedziny bądź typy stylów walki (lub dowolną ich kombinację). Jednak przez tak wielkie ograniczenie, wybija się na tle reszty właśnie w tych trzech. Wybrane dziedziny bądź typy stylów walki (np. Taijutsu lub Bukijutsu wspierane Chakrą) traktowane są tak, jakby posiadały specjalizację. Jeżeli postać ma specjalizację i ograniczenia związane tylko i wyłącznie z stylami walki lub/oraz dziedzinami rzemieślniczymi (jak Renkinjutsu i Shokunin-Waza), może ona spokojnie opanowywać kolejne sztuki walki bądź zdolności rzemieślnicze standardowym kosztem. Te style walki, ponad pierwsze trzy, traktowane są już zwyczajnie, jakby nie posiadały specjalizacji.
Jeżeli postać posiada wśród czterech pierwszych zdolności sztuki rzemieślnicze i może dokupować kolejne style walki, to na następny wykupiony styl walki z nowej "dziedziny" stylów walki przechodzi Specjalizacja przyznawana z tego atutu, ze względu na brak działania Specjalizacji w dziedzinach związanych z tworzeniem przedmiotów i specyfików.
Postać posiadająca Specjalizację w Taijutsu może wykupić i rozwijać wszystkie style Taijutsu. By jednak móc opanować Bukijutsu, musi wziąć też Specjalizację w Bukijutsu. Analogicznie w przypadku Taijutsu Wspieranego Chakrą czy Bukijutsu Wspieranego Chakrą.
Należy uwzględnić, że poza trzema dziedzinami z tego atutu, postać może jeszcze rozwijać swoją własną specjalizację, co sprawia, że łącznie posiada ona 4 dziedziny możliwe do rozwijania.
Błąd numer 1: Zmiana działania Specjalizacji do sztuk walki sprawia, że postać zyskuje Speckę do wszystkich styów. Postać więc i tak może uczyć się nowych metod walki. Ten zapis nie jest zgodny z nowym stanem rzeczy i trzeba to zmienić.
Błąd numer 2: Tutaj podobnie, bo skoro już jedna specka jest do wszystkich stylów z danej dziedziny, to Specki z Shokunin Wazy i Renkinjutsu nie przechodzą już na kolejne. Chyba że przechodzą na brakujące dziedziny stylów, jakich nie wziął gracz, ale to całkiem mocne.
Temat się zaczął, bo znalazłem zgrzyt logiczny, ale potem czytam to jeszcze raz i potem widzę jakie problemy to powoduje...
Bład numer 3: Nie jest w tekście, ale wynika z nowego działania specki.
Czy teraz ktoś może sobie wziąć atut, trzy dziedziny jak Ninjutsu, Klanówka i idk Suiton oraz jedną speckę do Taijutsu i biegać z masą stylów walki niszcząc wszystko na swojej drodze? W sensie, wcześniej atut powstał jako nagroda, za to że gracz się ogranicza, a teraz "ograniczenie" się do jednej dziedziny stylów walki dużym ograniczeniem nie jest. Później się okazało, że Specki do pojedynczych stylów mało dają i wyszedł fix atutu ostatnio. Tylko czy to się nieco nie psuje, bo można teraz tak dobrać dziedziny, że postać jest dobra na dystans, jak i w zwarciu. I pewnie też jako utility, jak do tego weźmie Speckę w Iryojutsu. Pojawia się pytanie, czy ograniczenie dziedzin typowo chakrowych jest wystarczającym obciążeniem, jeśli możesz wziąć mix tych i kilkunastu stylów walki.
Czekam na kogoś ze Specką w Bukijutsu, Ninjutsu, Iryojutsu i Genjutsu, by pojawiał się na polu walki, lecząc się na bieżąco, machając mieczem pokrytym chakrą, gdy niespodziewająca się niczego ofiara jest pod działaniem iluzji.
Obawiam się, że zbuffowanie specek do Tai i Buki nieintencjonalnie zbuffowało Naturalne Ograniczenie w kosmos. A przynajmniej mam takie odczucie. Wcześniej trzeba było wziąć style walki, by móc rozwijać ich więcej, a mieszanie dość ograniczało postać, przez co faktycznie było to odczuwalne. Jak wzięło się wszystko w Ninjutsu i żywioły, to się było ciotą w zwarciu, bo nawet patykiem się nie umiało bić. A teraz, gdy w miejsce specki do jednego stylu weszła specka do wszystkich stylów, to czy faktyczne ograniczenie się jest aż tak złym pomysłem?
Proszę więc o opinie, czy ktoś podziela mój tok rozumowania i czy coś z tym robimy, czy zostawiamy. Bo jak już będzie wiadomo, jak to ma działać, to można naprawiać opis.
Z fartem.