Samurai no Gōzoku | Samurai Clans侍の豪族
PrzynależnośćZależna od rodu
Historia
Kultura samurajów rozkwitła w Kraju Żelaza oraz kilku innych nacjach. Ich historia ma wspólny początek z ideą shinobi. Pierwsi potrafiący wykorzystywać chakrę ludzie Starego Kontynentu podzielili się na ninja i samurajów, gdzie każdy wykorzystywał moc tej energii na inne sposoby. Dla Samurajów chakra była zjawiskiem wręcz duchowym, ich podejście do tej mocy było bardzo idealistyczne, religijne a przez to i... prostsze w praktyce, zdecydowanie mniej bombastyczne od shinobi, którzy wykorzystują tę energię z większą kreatywnością. Ci pierwsi bowiem skupiają się na podstawach. Część z nacji Starego Kontynentu znalazła stała się domem dla samurajów, jednak ich praktyki z czasem bledły przy bardziej destruktywnych jutsu wykorzystywanych przez ninja, którzy przekształcili się z rodzin w całe wioski najemników. Popularność samurajskich tradycji malała z każdym stuleciem, wiele ze szlacheckich rodzin porzuciła praktykowanie swych sztuk, z kolei reszta skierowała się do Kraju Żelaza w celu utrzymania swej pozycji, a jeszcze inne rodziny zabrały swe dobytki i opuściła Stary Kontynent, aby przesiedlić się w bardziej odległe miejsca. Oczywiście niektóre rody postanowiły pozostać w swych ojczyznach, jednak ta decyzja sprawiła, iż rodziny te znacząco osłabły.
Ważne informacje
- Obecnie istnieją cztery duże, liczące się rody praktykujące sztukę samurajską, choć łączą ich wspólne umiejętności, tak poróżnia je historia, ideały oraz lojalność. Prócz nich istnieje wiele pomniejszych rodów, większość jest w jakiś sposób pod władzą większych klanów co pozbawia ich indywidualności. Istnieją również osamotnione rody, które przeniosły swe wpływy do pomniejszych nacji. Na start postać gracza należy (bądź należała, jeśli postać zaczyna jako Rōnin) do jednego z Czterech Głównych Rodów bądź ich wasali. Największe klany opisane są poniżej i każdy z nich reprezentuje jeden z czterech nurtów ideologicznych.
- Samurai bez przynależności do któregoś z czterech nurtów ideologicznych jest określany Rōninem. Bycie nim nie zawsze wiąże się z byciem przestępcą ściganym przez prawo, jest to zależne od sposobu w jaki samuraj opuścił swój ród. Oczywiście żaden Rōnin nie cieszy się pochlebną opinią wśród większości samurajskich rodzin.
- Samurajowie ograniczeni są w rozwoju do Taijutsu, Bukijutsu, Dziedzin Twórczych, Iryō Ninjutsu nie wymagających chakry oraz następujących elementarnych jutsu: Genjutsu Kai, Ki Nobori no Shugyō, Suimen Hokō no Gyō, Nawanuke no Jutsu, Sakki. Samuraj może nauczyć się reszty sztuki ninja (tzw. Ninpō) zgodnie z zasadami Hiden. Ninpo na randze D umożliwia samurajowi naukę ogólnodostępnych dziedzin (jak Ninjutsu, Genjutsu, Raiton itp. zgodnie z ich zasadami).
- Bushidō - Droga wojownika to tradycja, filozofia, zasady, styl życia. Większość samurajskich rodów żyje zgodnie z kodeksem Bushidō. Ashikaga i Chiba stosują go w pełni, Mōri skupiają się tylko na wybranych częściach, Sōma natomiast skupia się jedynie na aspekcie filozoficznej. Mechanicznie dziedzinę wykorzystywania przepływu chakry oraz kontroli chakry samurajów również określamy jako Bushidō.
- Ninja może nauczyć się sztuki samurajskiej (Bushidō) zgodnie z zasadami Hiden.
- Bushidō u ninja w starciu z Bushidō samuraja o tej samej randze, jest zawsze rozstrzygane na korzyść samuraja (Bushidō B ninja vs Bushidō B samuraja = wygrana samuraja)
- Ninpō u samuraja w starciu ninpō ninja o tej samej randze, jest zawsze rozstrzygane na korzyść ninja (np. Katon B samuraja vs Katon B ninja = Win ninja).
- Specjalizacja w danej dziedzinie pozwala zredukować tę różnicę, jednak ninja Specjalista Katon jest wciąż lepszy niż samuraj Specjalista Katon, zaś samuraj Specjalista Bushidō jest wciąż lepszy od ninja Specjalista Bushidō.
- Samuraj nie może się uczyć innych Hiden. Może natomiast otrzymać przeszczep i rozwijać go zgodnie z jego poziomem Ninpō.
- Wolne ręce działają tylko do technik samurajskich. Ninja uczący się Bushidō nie będzie nagle pomijał wszystkich pieczęci i na odwrót.
- Z racji na cięższą naukę innych dziedzin oraz bycie bliższe osobom bez klanu, posiadają oni na start dwa atuty wrodzone zamiast jednego.
Zdolności
Samuraje na przestrzeni lat stali się specjalistami we władaniu zarówno orężem, jak i samą chakrą. Z tego powodu ich zdolności i umiejętności najłatwiej przedstawić jako:
- Aura chakry - samurajowie są wyspecjalizowani w zdolnościach przepływu i kształtowania chakry na własnym ciele i trzymanych przedmiotach, dzięki czemu mogą zwiększać właściwości takie jak zasięg, ostrość i wytrzymałość swych broni jak i swego ciała. Dodatkowo mogą wykorzystywać powłokę chakry aby wykonywać dewastujące ataki dystansowe, poprzez jej "wystrzelenie".
- Kontrola chakry - są w stanie też wykorzystywać chakrę w podobny sposób, jaki to często widuje się w Ninjutsu używanym przez ninja, ze skupieniem jednak na wzmacnianiu własnego ciała. Skumulowanie chakry aby wybić się z ziemi, przyśpieszyć się czy jakoś wyczulić ich zmysły nie jest dla nich nowością.
- Dyscyplina - samurajowie szkolą nie tylko swe ciała, ale również umysł i ducha, przez co nawet w najtrudniejszych bojach potrafią zachować spokój i chłodny umysł. Dzięki temu samurajowie, którzy posiadają Specjalizację w Bushidō lepiej radzą sobie pod ciężką presją w kryzysowych sytuacjach oraz łatwiej otrząsnąć im się z genjutsu.
- Wolne ręce - samurajowie nie wykorzystują pieczęci do żadnych z technik Bushidō oraz podstawowych technik do jakich mają dostęp na start (Ninjutsu E oraz Genjutsu E). Nawet tych, które normalnie je wymagają jak np. Genjutsu Kai. Zamiast tego przelanie chakry trwa tak długo ile zajęło by wykonanie tych pieczęci. Bonus ten wlicza się także do innych podstawowych, wrodzonych zdolności, które wymagają użycia pieczęci, jak np. atut Sensora.
- Zbrojni - podczas swoich treningów samurajowie uczą się walczyć i poruszać w zbrojach. Dzięki temu treningowi wytrzymałe samurajskie zbroje w żaden sposób nie ograniczają ich ruchów.
Ashikaga Genji | Ashikaga Clan足利氏
PrzynależnośćTetsu no Kuni
Historia
Ród Ashikaga, preferująca tradycję arystokratyczną rodzina wywodząca się z Kraju Żelaza, którego są jedną z założycielskich rodów, od ostatnich pięćdziesięciu lat bezapelacyjne są klanem o największych koneksjach w zamieszkanym przez siebie kraju. Na dzień dzisiejszy największy i najpotężniejszy z rodów, dzięki polityce wielodzietności, przejmowania innych rodów oraz tworzenia nowych gałęzi rodziny. Obecny patriarcha rodu jest prawą ręką Shōguna, dzięki czemu wpływ tego samurajskiego klanu na politykę Tetsu no Kuni jest nie do podważenia. Historia rodu Ashikaga, jak i większości samurajskich klanów wywodzących się z Kraju Żelaza, wiąże się z wielokrotnym kontaktem z siłami shinobi: spotykali się na polach bitw zarówno jako sojusznicy, jak i wrogowie - szczególnie w ciągu ostatniego stulecia. Klan Ashikaga widzi siebie jako jedynych prawdziwych samurajów. Są niezwykle dumni ze swojego pochodzenia i historii, charakteryzują się niezwykle pragmatycznym i militarnym podejściem do życia, nie zapominają jednak o swej duchowej stronie dbając o czystość umysłu. Uważają ninja za niebezpiecznych, pozbawionych wstrzemięźliwości i odpowiedzialności wieśniaków z dostępem do niebezpiecznej i dewastującej broni. Ze wszystkich największych rodów, to właśnie Ashikaga są najzagorzalszymi tradycjonalistami, a z każdym kolejnym dziesięcioleciem zdają się coraz bardziej cofać podczas gdy świat idzie do przodu. O ile jeszcze w poprzednim pokoleniu można było natknąć się na kobiety-samuraje tak na dzień dzisiejszy, po wprowadzeniu nowej polityki niemal każdej Onna-Bugeisha ranga ta została odebrana. Z tego powodu kobiety w armii Kraju Żelaza mają niezwykle trudny żywot jeśli wbrew wszystkiemu oddadzą się militarnej karierze. Ostatnie lata były dość chaotyczne dla samurajskich rodzin, które były podzielone na te pozostałe w Kraju Żelaza oraz tych, którzy pozostali w Iwagakure. Na dzień dzisiejszy, po pozbyciu się "zepsutych jabłek", stanowią jednak jedność, a kontrakt o ochronę z Krajem Ziemi wprowadza nowe bogactwo.
Dodatkowe informacje
- Głównymi wartościami rodu Ashikaga są: lojalność wobec Shōguna Kraju Żelaza, honor, tradycja oraz wewnętrzna harmonia.
- Do rodów podległych Ashikaga należą: Azai, Kira, Honda, Oda, Akechi, Tori, Satake, Sasaki, Ogasawara, Sagara, Kikuchi, Matsuda, Rokkaku.
- Kurosawa to mały ród, który wypadł z łask władz rodu podczas konfliktów w Kraju Ziemi, gdzie ich lojalność okazała się być skierowana ku Iwagakure aniżeli Tetsu no Kuni. Członkowie rodziny Kurosawa zostali pozbawieni tytułu samuraja i miejsca wśród Ashikaga.
- Kolory klanu Ashikaga to Szary i Czarny. W tych właśnie kolorach tworzone są ich zbroje, szaty oraz sztandary.
Ważni członkowie Klanu
- Ashikaga Jun - patriarcha rodu
Sōma Genji | Sōma Clan相馬氏
PrzynależnośćYume no Kuni
Historia
Ród Sōma przeniósł się na Nowy Kontynent w zamierzchłych czasach, przez co ich kontakt z shinobi i bardziej oddalonymi rodami praktykującymi samurajską kulturę był znacznie ograniczony, jeśli nie wręcz zerowy przez bardzo długi czas. Z tego powodu ideologicznie i historycznie samurajowie z Kraju Marzeń i jego okolic znacznie różnią się od innych klanów. W Kraju Marzeń samuraj, pomimo szlacheckiego nazwiska i historii, nie jest panem, a sługą. Ich kodeks zabrania im mieszania się w politykę i międzynarodowe, militarne spory. Zamiast tego samuraj wychowany w duchu Sōma żyje, by pomagać prostym ludziom - podróżując po krajach Nowego Kontynentu, wspierając obcych w rozwoju duchowym oraz broniąc ich od niebezpieczeństw naturalnych oraz tych pochodzących od drugiego człowieka. Wielu porównało by te samurajskie rodziny do jakiejś religijnej organizacji, jednak nie czczą oni żadnego boga, a jedynie dążą do perfekcyjności - idealnego, zdrowego ciała, niezachwianej psychiki i czystej duszy. Ponoć drogą do tego wszystkiego jest odcięcie się od dóbr doczesnych, skupienie na treningu, sztuce wyrażania siebie, medytacji i pomocy innym. Częstą praktyką wśród samurajów Sōma są adopcje osieroconych dzieci, które następnie wychowywane są na przyszłych samurajów, ponieważ śluby i posiadanie dzieci jest rzadką praktyką wśród samurajów Kraju Marzeń.
Dodatkowe informacje
- Klan Sōma pielęgnuje następujące wartości: bezinteresowną pomoc, pielęgnację ciała i duszy oraz skromność zarówno w życiu, jak i w śmierci.
- Brak rodów wasalnych, wszyscy podczas adopcji przybierają nazwisko Sōma.
- Kolory klanu to biel i turkus. W tych kolorach tworzone są ich zbroje, szaty i sztandary.
Ważni członkowie Klanu
- Riboku - jeden z przedstawicieli Sōma w stolicy Kraju Marzeń
Mōri Genji | Mōri Clan毛利氏
PrzynależnośćMori no Kuni
Historia
Klan Mōri ma niezwykle krótką historię. Rodzina zaistniała ledwie kilkanaście lat temu, gdy najstarsza córka rodu Ashikaga odłączyła się od swej rodziny z powodu wewnętrznych różnic. Kobieta wyruszyła w świat, odnalazła miłość, poślubiła dawną kunoichi Kirigakure i osiedliła się w Kraju Lasów, gdzie założyła skromne dōjō, które powoli lecz stanowczo zyskiwało na popularności. W ciągu kilku lat liczba uczniów wzrosła z ledwie garstki do ponad dwustu, a małe dōjō przemieniło się w rezydencję zdolną zapewnić swym uczniom miejsce do życia. Pierwszą taką samurajską szkołą zainteresowały się władze kraju, które dofinansowały dawną Ashikaga nadając jej szkółce nazwę Mōri, na cześć kraju i uznając ich za swego rodzaju wojowniczą kastę narodu. W zamian za dofinansowania, stabilizację i tytuł samuraja Mōri - każdy z uczniów, po odbyciu szkolenia musi przez pięć lat pełnić obowiązkową służbę na rzecz narodu jako żołnierz bądź stróż prawa, zależnie od zaistniałych potrzeb. Po wypełnieniu służby takowy samuraj może odejść w swoją stronę. Może powrócić do dōjō, aby pomóc z nauczaniem kolejnych uczniów, bądź też kontynuować swą militarną karierę, licząc na status wyższy od przeciętnego żołdaka. Takowy system, choć bardzo nowatorski, okazał się sporym sukcesem, który z czasem umocnił militarną siłę i stabilność nacji, pozwalając jej na uniezależnienie się od shinobi Konohy. Obecnie, po dobrych dziesięciu latach funkcjonowania, dōjō Mōri przeistoczyło się w sporą, otoczoną lasem fortecę, mogącą pomieścić nawet i dwa tysiące uczniów jednocześnie.
Dodatkowe informacje
- Dōjō Mōri kładzie nacisk, by swoich samurajów nauczyć wytrwałości, wspólnoty, współpracy, samodzielności oraz gotowości do działania.
- Brak rodów wasalnych bądź wspólnego nazwiska, jednak często ludzie którzy ukończyli szkolenie w dōjō określani są jako samurajowie z Mōri.
- Kolory dōjō to pomarańcz i żółć. W tych kolorach przygotowywane są zbroje, szaty i sztandary dla samurajów tam się szkolących.
Ważni członkowie Klanu
- Ashikaga Mōri Junko - mistrzyni dojo.
Chiba Genji | Chiba Clan千葉氏
PrzynależnośćTsuki no Kuni
Południowe Wyspy
Południowe Wyspy
Historia
Ród Chiba od swej odległej przeszłości zamieszkiwał zakątek Kraju Księżyca. Klan ten nigdy nie należał do specjalnie wielkich czy zamożnych, a jednak udało mu się przetrwać do dnia dzisiejszego, stopniowo zdobywając sławę dzięki głośnym czynom swych wojowników. W przeciwieństwie do obecnej sytuacji w klanie Ashikaga i jego wasalnych rodach, wśród Chiba nie dyskryminuje się z względu na płeć. Jeśli ktoś jest w stanie unieść broń, a w ich żyłach płynie samurajska, szlachetna krew, tak długo nie ma przeciwwskazań aby walczyła - ba, ma wręcz obowiązek aby walczyć i wykazać się siłą godną posiadanej błękitnej krwi. Wśród wyspiarskich samurajów panuje kult siły i jednostki, nie ma wśród nich miejsca dla słabych i niezdolnych do walki. Terytorialne podboje jak i władanie krainami nie obchodzą idealnych członków rodu Chiba i ich sojuszników. Zamiast tego skupiają się na udowadnianiu swoich wartości w wszelkiego rodzaju boju - czy to jako najemnik, żołnierz czy awanturnik, aby zapisać swe czyny na kartach historii. Można by ich porównać do wędrujących po świecie błędnych rycerzy, szukających okazji do stworzenia własnej legendy. Wasalne rodziny zrzeszające się pod banerem Chiba nie zostały podbite siłą. Wręcz przeciwnie, te rody to wygnane, pokonane samurajskie klany, które utraciły swe pierwotne miejsca zamieszkania na Starym Kontynencie. Ród Chiba w duchu braterskości pomógł im osiedlić się w różnych miejscach na Południowych Wyspach o ile ci przyrzekną szanować i stosować ich wartości, dodatkowo uznając zwierzchnictwo klanu Chiba nad samurajskimi rodzinami południowych wysp.
Dodatkowe Informacje
- Głównymi wartościami rodu Chiba są: pochodzenie, zawziętość, instynkt, odwaga, wola walki, siła jednostki, poszukiwanie wyzwań oraz udowadnianie własnej wartości poprzez wielkie czyny.
- Do Rodów wasalnych samurajów reprezentowanych przez Chiba należą: Kujō, Ōuchi, Shiba, Niwa.
- Kolory klanu Chiba to czerwień i błękit i właśnie w tych kolorach tworzone są ich zbroje, szaty oraz sztandary.
Ważni członkowie Klanu
- Chiba Goro - patriarcha rodu
Tamashī no Kakuchō | Expansion of the Soul魂の拡大
WymaganiaSpecjalizacja w Bushidō, Ranga S w Bushidō, Misja/Fabuła min. rangi A
Potężna technika, czy też raczej zdolność pokazująca możliwości ukryte w zdolnościach samurajów do tworzenia i kontrolowania aury chakry. Tamashī no Kakuchō to twór stworzony z czystej energii, powiązany z duszą jej użytkownika. Technika wygląda inaczej dla każdego samuraja, odzwierciedlając jego charakter, doświadczenia oraz styl walki, pozwalając na osiągnięcie nowych wyżyn. Jutsu to zapewnia użytkownikowi niedostępny dotąd poziom defensywy, ofensywy, użyteczności - bądź każdej z tej rzeczy po trochu. Często gigantyczne twory nie sprawiają samurajowi żadnych problemów przy poruszaniu się i walce, zupełnie jakby były częścią jego ciała o zerowej wówczas wadze. Dla wszystkiego innego, twór ten jest jednak jak najbardziej fizycznym obiektem. Jak już zostało wspomniane twór ten jest indywidualny dla każdego samuraja - jego wygląd, właściwości, bonusy i zdolności jakie zapewnia, są kształtowane przez gracza oraz moderatorów technicznych w momencie, gdy gracz uzyska zgodę na próbę zdobycia techniki. Do przykładowych Tamashī no Kakuchō można zaliczyć stworzony z chakry oręż, tarczę często o dodatkowych zdolnościach, bądź też nawet pseudo autonomiczne twory.
Moc każdego Tamashī no Kakuchō jest niezwykle indywidualna, będąca odbiciem charakteru samuraja oraz jego sposobu walki. Dlatego też poszczególne techniki różnią się nie tylko działaniem i siłą, ale i wymaganiom balansującym zdolność. Przed próbą zdobycia Tamashī no Kakuchō, gracz pragnący je zdobyć musi zgłosić się do działu WT ze swoją wizją techniki, gdzie techniczni mogą nałożyć dodatkowe ograniczenia, jeśli użytkownik pragnie większej mocy. Przykłady takich dodatkowych ograniczeń bądź wymagań to np. podniesienie rangi misji wymaganej do opanowania techniki, uznanie techniki za wspomaganie itp.